2008-10-05, 15:13:51
mój problem dręczy mnie od pewnego czasu a ostatnio z racji uzbieranych funduszy stał się bardziej realny niż kiedykolwiek wcześniej, ale do rzeczy;
zastanawiam się nad zakupem obiektywu którego głównym zadaniem będzie studyjna fotografia stockowa ludzi - optymalny zakres ogniskowych dla mnie to od 35mm do 80mm - na razie na cropie, pewnie niebawem na FF - od razu uprzedzam że następny w planach jest 70-200L więc o ten węższy zakres jestem raczej spokojny
i teraz mam dwie opcje:
1. Stałki - a konkretnie 50 1.4 + 85 1.8 + 35 (tu akurat pewnie eLka) - dwa pierwsze - "budżetowe"
2. Zoom wysokiej klasy a konkretnie 24-70L lub ewentualnie 24-105L IS
Gdzie bym nie zapytał to każdy pieje na jeden akord o świetle itp... mnie nie potrzebne jest światło 1.4 (ponoć zresztą w tej 50'tce i tak mało użyteczne bo mydlane) bo i tak głównie obiektyw będzie pracował w okolicach f8 - 11. Absolutnym priorytetem dla mnie jest jakość optyczna (gdzie jak gdzie ale tu przecież nie muszę tego tłumaczyć) - ostrość, kontrast, aberracje, dystorsje, winietowanie oraz kultura pracy - czyli AF oraz niska awaryjność
w czym problem? czy jakość optyczna 24-70 bądź 24-105 dorówna stałkom? wiadomo że stałoogniskowe słyną z jakości obrazowania ze względu na prostotę budowy - jednak z drugiej strony ta 50 czy 85'tka to przynajmniej teoretycznie niższa klasa niż w/w eLki
wygodniejszy byłby zoom, jednak nad wygodą górę musi wziąć jakość
z 35'tką mógłbym poczekać - więc ekonomicznie bardziej opłaca się wybrać te stałki - zostaje ponad tysiąc w kieszeni który miałbym na co wydać,
bardzo liczę na opinie ludzi pracujących na 24-70 lub 24-105 w tych konkretnych zastosowaniach a także tych którzy "słyszeli", "podpatrzyli" i mają własne przemyślenia ... każdy głos jest cenny bo dla mnie to spory wydatek i chciałbym poczynić go jak najlepiej. Ostatnio 24-70 zbliżył się ceną do 24-105 - więc pomiędzy tymi dwoma chyba bardziej skłaniałbym się ku 24-70 bo zbiera lepsze opinie a ten zakres jakoś bym przeżył (mam już 100mm macro).
Mnie jednak jeśli o opinie chodzi to w szczególności zależy na tych które pochodzą od fotografów stockowych
zastanawiam się nad zakupem obiektywu którego głównym zadaniem będzie studyjna fotografia stockowa ludzi - optymalny zakres ogniskowych dla mnie to od 35mm do 80mm - na razie na cropie, pewnie niebawem na FF - od razu uprzedzam że następny w planach jest 70-200L więc o ten węższy zakres jestem raczej spokojny
i teraz mam dwie opcje:
1. Stałki - a konkretnie 50 1.4 + 85 1.8 + 35 (tu akurat pewnie eLka) - dwa pierwsze - "budżetowe"
2. Zoom wysokiej klasy a konkretnie 24-70L lub ewentualnie 24-105L IS
Gdzie bym nie zapytał to każdy pieje na jeden akord o świetle itp... mnie nie potrzebne jest światło 1.4 (ponoć zresztą w tej 50'tce i tak mało użyteczne bo mydlane) bo i tak głównie obiektyw będzie pracował w okolicach f8 - 11. Absolutnym priorytetem dla mnie jest jakość optyczna (gdzie jak gdzie ale tu przecież nie muszę tego tłumaczyć) - ostrość, kontrast, aberracje, dystorsje, winietowanie oraz kultura pracy - czyli AF oraz niska awaryjność
w czym problem? czy jakość optyczna 24-70 bądź 24-105 dorówna stałkom? wiadomo że stałoogniskowe słyną z jakości obrazowania ze względu na prostotę budowy - jednak z drugiej strony ta 50 czy 85'tka to przynajmniej teoretycznie niższa klasa niż w/w eLki
wygodniejszy byłby zoom, jednak nad wygodą górę musi wziąć jakość
z 35'tką mógłbym poczekać - więc ekonomicznie bardziej opłaca się wybrać te stałki - zostaje ponad tysiąc w kieszeni który miałbym na co wydać,
bardzo liczę na opinie ludzi pracujących na 24-70 lub 24-105 w tych konkretnych zastosowaniach a także tych którzy "słyszeli", "podpatrzyli" i mają własne przemyślenia ... każdy głos jest cenny bo dla mnie to spory wydatek i chciałbym poczynić go jak najlepiej. Ostatnio 24-70 zbliżył się ceną do 24-105 - więc pomiędzy tymi dwoma chyba bardziej skłaniałbym się ku 24-70 bo zbiera lepsze opinie a ten zakres jakoś bym przeżył (mam już 100mm macro).
Mnie jednak jeśli o opinie chodzi to w szczególności zależy na tych które pochodzą od fotografów stockowych