Jednoosobowa działalność gospodarcza, prośba o poradę.
#1
Witajcie,

Kieruję się z prośbą do Was w kwestii podpowiedzi dotyczącej prowadzenia własnej działalności.
Trafiła mi się nagła okazja na sprzedaż pewnego towaru i Internecie, głównie na Allegro.
Jest tylko problem, żeby to zrobić muszę założyć firmę żeby było to legalnie.
Sprawa wygląda tak, że muszę się bardzo szybko zdecydować i otworzyć jednoosobową działalność.
W sieci jest w miarę opisane krok po kroku jak założyć firmę itd. To jakoś odgarnę ale nie mam pojęcia jak jest z tymi podatkami i czy mi się to będzie opłacać.
Nigdy nie miałam działalności, więc będę miała niższą taryfę za ZUS przez pierwsze dwa lata. - To wiem
Ale teraz do sedna, mogę zakupić towar za 16zł netto za 1 szt danego artykułu od innej firmy.
Taka jest cena netto tej firmy. Pytania są teraz takie:

1. Ile zapłacę tej firmie tak naprawdę za tą jedną sztukę? 16zł czy może będzie to cena brutto?

2. Jeżeli brutto to ile to może być?

3. Co teraz jeżeli kupie to rzecz i sprzedam ją za 100zł w sieci?

4. Ile z tego będę musiała zapłacić do urzędu skarbowego oraz jak będzie wyglądało rozliczenie tej jednej sztuki?

5. Co będzie można wpisać w te całe odliczenia, koszty uzyskania przychodów?

6. Czy ten wspomniany VAT będzie liczony od kwoty mojej sprzedaży czyli od 100zł czy może od kwoty 100zł pomniejszonej o cenę zakupu przeze mnie danego towaru czyli 100zł - 16zł netto lub 100zł - cenę zakupu brutto 19,68zł?

7. Czy jeżeli zapłacę ten VAT 23% to będę musiała jeszcze zapłacić podatek do urzędu skarbowego od przychodu czyli 100zł - cenę zakupu netto/brutto czyli 84zł (100zł-16zł=84zł) lub (100zł-19,68zł=80,32zł) ??

8. Jeżeli obecnie mam dochody okazjonalne z sprzedaży praw autorskich z zdjęć i rozliczania tego na pit-36 to po zarejestrowaniu działalności mogą też żądać ode mnie rozliczania tych praw autorskich na działalność ???

9. Czy w koszty uzyskania przychodów mogę odliczyć zakupiony towar czyli jeżeli np. kupię 1000zł towaru zakupionego po cenie netto 16zł (1000szt x 16zł = 16000zł lub brutto 19,68zł ( 1000szt x 19.68zł =19680zł)?
Proszę pomóżcie mi, jestem w tym zielona i nie wiem czy ten biznes ma sens.
Bardzo liczę na Waszą pomoc, takie wytłumaczenie na chłopski rozum.
Pozdrawiam i życzę wspaniałego dnia.
Odpowiedz
#2
(2020-02-28, 01:43:12)Tereskaax napisał(a): Witajcie,

Kieruję się z prośbą do Was w kwestii podpowiedzi dotyczącej prowadzenia własnej działalności.
Trafiła mi się nagła okazja na sprzedaż pewnego towaru i Internecie, głównie na Allegro.
Jest tylko problem, żeby to zrobić muszę założyć firmę żeby było to legalnie.
Sprawa wygląda tak, że muszę się bardzo szybko zdecydować i otworzyć jednoosobową działalność.
W sieci jest w miarę opisane krok po kroku jak założyć firmę itd. To jakoś odgarnę ale nie mam pojęcia jak jest z tymi podatkami i czy mi się to będzie opłacać.
Nigdy nie miałam działalności, więc będę miała niższą taryfę za ZUS przez pierwsze dwa lata. - To wiem
Ale teraz do sedna, mogę zakupić towar za 16zł netto za 1 szt danego artykułu od innej firmy.
Taka jest cena netto tej firmy. Pytania są teraz takie:

Zacznijmy od tego, czy załozysz działalność jako VAT-owiec czy nie, bo wtedy inaczej się wszystko rozlicza
I jeszcze co do ZUS... jeżeli pracujesz, to masz już jeden tytuł ubezpieczenia i do ZUS płacisz wtedy tylko ubezpieczenie zdrowotne
Odpowiedz
#3
Dawno nie prowadziłem działalności w PL - wiec może coś się pozmieniało, ale spróbuję coś pomóc Smile

1. Jeśli cena jest netto 16 zł to na pewno trzeba zapłacić jeszcze VAT. Zależy jaki to produkt i na jakiej stawce VATu jest (kiedyś to były stawki 0%, 5%, 23%)

2. j.w. zależy na jakiej stawce jest ten produkt 5% czy 23% - jeśli 5% to 0,80 zł, a 23% to 3,68 zł

3. dostaniesz 100 zł Smile

4. w koszty na pewno fakturka zakupowa. Na ryczałt cała, a jako Vatowiec kwotę netto. VAT rozliczasz osobno.

5. zależy czy zarejestrujesz działalność prostą (kiedyś to był ryczałt) czy jako VATowiec.

6. Jesli bedziesz na ryczałcie nie liczysz VATu. Jako VATowiec oddajesz różnicę VATu do skarbówki .

7. Osobno rozliczasz VAT a osobno podatek dochodowy który liczony jest z różnicy netto. Jako ryczałtowiec tylko rozliczasz podatek dochodowy.

8. Żądać nie będą - bo jeśli nie zgłosiłaś takich przychodów to oni o nich nie wiedzą. Jeśli natomiast będziesz miała kontrolę skarbową to mogą zapytać o źródło dodatkowych dochodów na koncie.
PS. Ja w UK wszystko rozliczam - sprzedaż internetową i pieniążki ze stocków foto.

9. ponownie jako ryczałtowiec kosztem jest zakup brutto. Jako VATowiec zakup netto jest kosztem a VAT rozliczasz osobno.
Odpowiedz
#4
Ryczałt chyba nie potrzebuje rozliczać żadnych faktur.

Najlepiej jak pójdziesz do radcy podatkowego, zapłacisz 150 zł i człowiek wszystko Ci wyłoży.
Na forum podejrzewam, że każdy zna przepisy dla swojej odrębnej działalności, a jak widzisz możliwości opodatkowania jest wiele i nie sądzę, aby ryczałtowiec interesował się przepisami w obrębie VAT-u i na odwrót.

Jest jeszcze kwota wolna od podatku, co też jest istotne i ważny jest obrót jaki osiągniesz, bo może żadna działalność nie będzie Ci potrzebna, jeśli to jednorazowy strzał a nie prowadzenie biznesu na dłuższą metę.
______________
:twisted:
Odpowiedz
#5
Dziękuję Wam ślicznie za odpowiedzi i zainteresowanie tematem.
Udało mi się trochę bardziej naświetlić temat i wygląda to wszystko następująco:
- VAT-u nie musiałabym płacić, bo kwalifikowałabym się na zwolnienie z względu na rodzaj działalności jednoosobowej i sprzedaż internetową określonych produktów.
- rozliczałabym się za pomocą metody ryczałtu 3%, czyli od wszystkich uzyskanych przychodów płaciłabym stałe 3% do Urzędu Skarbowego
Minusem tego jest to, że nie mogłabym nic odliczyć ani nawet odliczyć kosztu zakupu danej rzeczy, czyli kupuję za 19,68zł, sprzedaję za 100zł to płacę 3% od 100zł czyli 3zł.
- Jeżeli chodzi o posiadanie kasy fiskalnej, jak dobrze zrozumiałam nie musiałabym jej posiadać do pewnego limitu, chciałam z tego skorzystać ale teraz tak jak poczytałam to przy takiej opcji nie mogłabym prowadzić sprzedaży gotówkowej np. przy odbiorze osobistym, a chciałbym zachować tą opcję. Często się przemieszczam między miastami i widziałam, że są kasy fiskalne takie, które działają stacjonarnie jak i również mobilnie poprzez sieć GSM, WI-FI. Kasy te są bezpośrednio połączone z repozytorium Urzędu Skarbowego. Koszt takiej kasy to ok. 1500zł z czego można sobie odliczyć 700zł na ten cel. Kasę taką mogłabym zabierać z sobą gdybym umówiła się na odbiór osobisty i zapłatę gotówkową. Czy ktoś mógłby potwierdzić tutaj te założenie?

- koszt mojej działalności wyniósłby jedynie 362,34zł, ponieważ pracuję na etacie i z tego co dobrze zrozumiałam resztę składek mam opłaconych przez pracodawcę.

Nie wiem tylko, czy cała ta moja działalność będzie opłacalna.
Z kosztów takich stałych, które będę ponosić to będzie
- na początku zakup towaru w kwocie ok. 10 000zł , (przedmiot nr 1 450szt, przedmiot nr 2 50szt.)
- ZUS 362,34zł
- telefon 22zł
- kasa fiskalna 1500zł
- koszty wystawienia ogłoszeń, wypromowania na Allegro
Jeżeli chodzi o zarobki to,
- Przedmiot nr 1 kupuję za 19,68zł, a w zamiarze chcę go sprzedać za ok. 50zł-80zł
- Przedmiot nr 2 kupuję za 4zł, a w zamiarze sprzedać za ok. 15zł
Kolejne przedmioty w przyszłości będą w podobnych proporcjach.

Jak myślicie jest szansa, że ta mała działalność może się udać? Poza pierwszym miesiącem gdzie jest kasa fiskalna to kosztów dużych nie ma, jedynie ZUS + telefon + ewentualne koszty wystawienia ogłoszeń. czyli powiedzmy 400zł miesięcznie.

Nie bardzo jeszcze tylko rozumiem, jak wygląda temat z wystawianiem faktur, ponoć mogę je wystawiać nie będąc na Vacie ale te faktury muszą być wtedy opatrzone jako nie Vatowe i wystawiane jedynie na żądanie dla danej osoby, w innych przypadkach dla osoby fizycznej jedynie jakiś rachunek lub jak miałabym kasę to paragon z kasy.
Czy nie posiadanie możliwości wystawiania faktur VAT przez moją działalność w jakimś stopniu by obniżało zainteresowanie innych kupujących?
Co prawda z mojej oferty sprzedażowej głownie by korzystały osoby prywatne to nie wykluczone, że i firmy też. Co o tym myślicie?
Naprostujcie mnie jeżeli coś pokręciłam lub źle zrozumiałam, jeszcze jest czas aby nie wchodzić w ta działalność Smile
Pozdrawiam serdecznie

Obawiam się tylko o ten towar, co jeśli się nie sprzeda, wtedy będę mocno w plecy, bo towar ten ciężko będzie zbyć gdzie indziej, a jeżeli już to po cenie znacznie niższej niż ja go kupuję.

Czy może o czymś zapomniałam lub coś źle zrozumiałam?
Odpowiedz
#6
(2020-02-28, 23:47:18)Tereskaax napisał(a): Czy może o czymś zapomniałam lub coś źle zrozumiałam?

Na tym polega ryczałt, że płacisz kilka % niezależnie od przychodów. Sama musisz oszacować opłacalność... nikt tu tego za Ciebie nie zrobi.

Ja tylko chciałbym słówko co do ZUS. Ten ZUS to nie do końca koszt, bo większość odliczysz sobie od podatku. Dokładniej mówiąc te 362zł to jest 9% od podstawy wymiaru, a od podatku odliczasz 7.75%... ale to dopiero chyba na koniec roku. Niestety nie wiem jak to dokładnie wygląda u ryczałtowców
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości