580EX II vs. Metz 58 AF-1
#1
Zacząłem czytać ostatnio znany serwis strobist.com, ze wzgledu na niezle porady przy tanich rozwiązaniach. Stoje teraz przed wyborem lampy blyskowej do 400D, która może równie dobrze być wykorzystana w studiu. Do wyboru mam Canona 580EX II lub Metz 58 AF-1 (z dwoma palnikami) lub tańsza perspektywa, lecz ze słabszym błyskiem Nikon SB-800. Co do Metza posłuże się jeszcze krótkim testem Cichego z canon-board http://img89.imageshack.us/img89/2517/metz58ou1.jpg który bardziej przydaje się w reporterce aniżeli w studiu.

Na strobist często chwalą wlasnie lampy nikona sb-800 - nie wiem tylko czy to ze wzgledu na firmę lub jakiś sponsoring. Chciałbym wykorzystać tę lampę poza pstrykaniem na weselach, ślubac etc. również w studiu, do zdjęc stockowych. Co polecacie i jak z doświadczenia widzicie uzycie takiej lampy w studiu?

Pozdrawiam
Odpowiedz
#2
Hm... chcesz stosowac sb-800 do Canona? Nie znam tej lampy, ale wydaje sie, ze E-TTL nie bedzie w tym zestawie działał. A skoro tak, to po co wydawac tyle kasy na dedykowana lampę?
Odpowiedz
#3
Zauważyłem wiele zastosowań tych lamp na strobist.com - polecam, znakomita strona! Jako że brakuje mi jednej lampy do studia, pomyślałem o polaczeniu dwoch korzyści poprzez wykorzystanie jej w studiu i w plenerze.

Wiec ponawiając pytanie w/w : ktoś korzystał z tych lamp błyskowych w studiu i jak to się ma do jakości, ceny?
Odpowiedz
#4
Malin napisał(a):Zauważyłem wiele zastosowań tych lamp na strobist.com

Malin, nie mam czasu na lekturę tej strony, tym bardziej ze mój angielski stanowi poważna barierę do "sobie czytania". Ja Ci polecam lekturę instrukcji do aparatu w kwestii wykorzystania lamp dedykowanych i zwykłych. Poczytaj co to jest E-TTL i dlaczego wywalamy kupe kasy na lampe dedykowaną.

Malin napisał(a):Wiec ponawiając pytanie w/w : ktoś korzystał z tych lamp błyskowych w studiu i jak to się ma do jakości, ceny?
Mam 550EX, korzystałem z niej, gdy brakowało mi światła oraz w plenerze do doświetlania. A jednak zakupiłem do studia 2 x 300Ws które łacznie kosztowały mnie mniej niz ta jedna 550-ka. Wnioski wyciągnij sam.

Jedyne sensowne wykorzystanie 580-ki jako lampy studyjnej to robienie zdjec plenerowych, gdzie fakt zasilania bateryjnego jest istotna cechą.

Jeżeli chcesz wykorzystywac lampę także jako aparatową, to SB-800 zupełnie nie brałbym pod uwage, bo - na stan mojej wiedzy - z punktu widzenia Canona 400D bedzie ona zwykłą lampą, jaka mógłbys kupic za 300-500 zł. Odpowiednikiem technologii E-TTL jest w nikonie chyba i-TTL i raczje nie da sie połaczyc tych dwóch urządzeń, aby w jednym z tych systemów pracowały.

O... poszukąłem i znalazłem - lampy Metz mają adaptery, pozwalające dopasowac złacze do odpowiedniego systemu:
http://www.sklepfotograficzny.pl/lampy-blyskowe/Metz/
to oznacza, ze systemy poszczególnych producentów maja nawet inne złacza. Opócz złacz jednak, istotne sa także sygnały sterujące miedzy aparatem a lampą
Odpowiedz
#5
mam dwie 580 i 98% użycia to w domu, wygodne bo kable sie nie plączą ale na pewno koszt jest większy niż studyjne
Odpowiedz
#6
I tu pojawia się pytanie czy isc w slady strobist;ów i wykorzystywać lampy tzw. off camera , czy może bardziej skłonić się ku profesionalnemu studio. Każde z tych możliwości ma swoje wady i zalety. Na pewno z jednej strony wysoki koszt 580, ale z drugiej strony częste możliwe plenery, bo nie byłoby problemu z bateriami - co bardzo byłoby przydatne. Z drugiej strony tani koszt lamp studyjnych, duża moc, ale ograniczenie praktycznie do samego studia...

Tak wiem, że nikon nie współpracowałby z E-TTL dlatego go nie podawałem jako możliwość zakupu, tylko powiedziałem że strobist chwali sobie bardzo te lampy. Metz natomiast bezproblemowo działa z większością lustrzanek cyfrowych, w tym też z systemem E-TTL...

Mam aktualnie dwie lampy po 180Ws z soft boxami 80 x 60 oraz mocne stałe światło, dlatego nie wiem czy lepszym mocnym dodatkiem byłoby 580EX II lub ten Metz 58 AF-1, który pomóglby i w studiu i w plenerze.

Kalim, nigdy nie cierpiałeś z powodu niedostatku światła w studiu?
Odpowiedz
#7
Malin napisał(a):I tu pojawia się pytanie czy isc w slady strobist;ów i wykorzystywać lampy tzw. off camera , czy może bardziej skłonić się ku profesionalnemu studio. Każde z tych możliwości ma swoje wady i zalety. Na pewno z jednej strony wysoki koszt 580, ale z drugiej strony częste możliwe plenery, bo nie byłoby problemu z bateriami - co bardzo byłoby przydatne. Z drugiej strony tani koszt lamp studyjnych, duża moc, ale ograniczenie praktycznie do samego studia...
Bedziesz musiał sam sobie odpowiedzieć, w zależnosci od tego co planujesz robić i z jaka ekipą.
Jeżeli chodzi o plener, to także nie jest wesoło z lampami przenośnymi typu 580EX. Raz próbowałem uzyć, to... dmuchnał wiaterek, parasolka zadziałała jak żagiel, statyw z lampa sie przewrócił, parasolka się złamała amortyzując na szczęście upadek lampy. Uzyłem tego zestawu jeszcze raz, w ruinach, ale...
... najlepiej miec pomocnika, który przytrzyma blendę. Innym rozwiązaniem jest kupic 100 m kabla i podłaczyć sie gdzieś w poblizu Smile Jeszcze innym dokupic przenośny zasilacz (ponad 2 tys.). W każdym z tych rozwiązań potrzebujesz ekipy.

I jeszcze pytanie do Kalima o niedostatek światła - ja odpowiem, ze nigdy go za wiele - juz mysle o kupnie kolejnej lampy studyjnej Smile
Odpowiedz
#8
z tym niedostatkiem światła trudne pytanie,
To chyba zależy od ujęcia, jeżeli robie coś na białym tle (najczęściej autoportrety) to przydało by mi sie trochę jeszcze rozjaśnić to tło żeby wychodziło idealnie białe.

Natomiast jeżeli chodzi o zdjęcia w plenerze lub pomieszczeniu np biurowym to wszystko wydaje sie być ładnie oświetlone.

Ostatnio tez bawię sie tylko z jedna parasolka i bardzo lubię te cienie:
http://www.shutterstock.com/pic-10359982...llars.html
Odpowiedz
#9
Nie analizowałem, dlaczego SB-800 są chwalone, ale może dlatego, że te lampy gadają bezprzewdowo z aparatem (oczywiście systemowym), więc w większości przypadków można zdać się na pełną automatykę i podobne wychodzi to całkiem nieźle. Oczywiście z Canonem nie zagadają, więc zostaje manual i sensowność zakupu wątpliwa.
Do ślubów i wesel wypada mieć jakąś lampę aparatową, ale czy Canon czy Metz, to już canonierzy muszą się wypowiedzieć.
Co do mocy lamp: te aparatowe mają max kilkadziesiąt Ws, choć z powodu reflektora skupiającego światło na niewielkiej powierzchni, sprawiają wrażenie mocniejszych.
Z parasolkami powinny więc nieźle dawać radę.

Mimo tego, do studia polecam jednak lampy studyjne Smile
Odpowiedz
#10
Mam od niedawna zestaw lamp studyjnych (china x 4) z funsportu. Sprawują sie ok. Od jakiegoś też czasu pracuje na dwóch Metzach przy Canonie 5D. Wszystko śmiga elegancko. Połączone do kupy studyjne i Metze.
Jako że Metz nie ma gniazda PC w związku z tym potrzebna jest fotocela z takim gniazdem jeśli chcemy wyzwalać lampę drogą radiową (jako tą 100% pewną) - np. na ślubach w plenerze lub kościele. Tyle tylko że już przewaliłem wszystkie fotocele z funsportu od pana Stefana i doopa. Nie wyzwalają. Czekam na odpowiedź z samego Metza do którego zwrócił się z zapytaniem polski serwis (gdzie nie omieszkałem zadzwonić). Metz (producent) ma wskazać konkretny model fotoceli kompatybilnej z 58 AF-1.
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Canon Speedlite - 430EX vs 580EX II Michał 5 8 564 2008-07-14, 14:20:18
Ostatni post: lukaszfus

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości