2008-05-10, 13:44:57
mrowek napisał(a):"Dajmy na to jestem jakimś designerem/projektantem. Załóżmy że projektuję oprawę graficzną na worek/puszkę z karmą dla psów.
Wchodzę na photoshelter, widzę fajną fotkę, która doskonale będzie się nadawała do moich celów. Jest dobra, jest wyjątkowa (a jednocześnie nie chciałbym aby była w tysiącu innych miejsc), podoba mi się, a co najważniejsze pasuje do mojej wizji projektu. Jestem w stanie zapłacić te 3k$ za roczną licencję na opakowanie do karmy."
są pewne zasady: jeśli sprzedajesz RM to RM również na innych sztokach. Po drugie to chcąc mieć unikatową fotkę to zawsze taniej jest zlecić.
chyba nie o to chodzi w Rights Managed. Z tego co się doczytałem, to jeśli sprzedajesz na RM to aby być fair fota powinna być na wyłączność. Dlaczego? Jeśli pan A kupuje fotkę sprzedawaną na licencji RM to może sobie zobaczyć czy (jeśli tak to przez kogo i do jakich celów) została prędzej kupiona. Jeśli masz ją w kilku serwisach, to kupujący nie będzie miał pełnych informacji o historii wykorzystania danego zdjęcia (bo np ktoś prędzej kupił ją w innym stocku też na licencji RM).
Jak się mylę to ukrzyżujcie.
Pozdr.