Quadcopter do zdjęć stockowych
#11
Może coś tutaj;
http://www.funfly.com.pl/
Odpowiedz
#12
Dzięki Smile napisałem już. Zobaczymy co napiszą
Odpowiedz
#13
Niedawno myślałem o czymś podobnym, nawet przeglądałem różne drony - tyle że pod kątem filmowania, szczerze mówiąc nie przyszło mi do głowy że musiałbym mieć na to jakieś pozwolenie, rzecz dotyczy pewnie pułapu na jaki chcesz wznieść tą zabawkę, ja myślałem o ujęciach max do 100 metrów
Jak chcesz obsługiwać aparat?
Odpowiedz
#14
Tomek De zrobiłem parę fot i jestem zachwycony Smile z góry świat jest piękny jak nie wiem...Zrobić fotkę z kompakta to nie problem ale przepisy Icon_sad
Rozmawiałem z gościem co zajmuje się parę ładnych lat. Składa quadocoptery i nie tylko. Powiedział mi, że hobbystycznie można latać wszędzie ale trzeba brać
odpowiedzialność za wyrządzone szkody na siebie, (np latając w pobliżu
lotniska zostanie się oskarżonym o narażenie na niebezpieczeństwo lotów)
natomiast jeśli zdjęcie ma być dla agencji fotograficznej czy film to jest to już
działalność komercyjna i trzeba mieć licencję operatora statku bezzałogowego
której w tej chwili w Polsce nie można jeszcze uzyskać... ULC pracuje nad
tym.

Dalej już nic nie wiem czy to prawda ale chore to jest, że nie można z powietrza zrobić fotkę i wrzucić na stocki Icon_sad
Odpowiedz
#15
Tutaj są te przepisy http://www.ulc.gov.pl/pl/bezzalogowe-statki-powietrzne
Nie mam słów chore to. Rzucisz aparat w górę zrobisz zdjęcie i już jest nie legalnie jeśli na stocki wrzucisz bo nie masz licencji..Niedługo będzie się płacić składki za aparat fotograficzny, żeby robić zdjęcia w Polsce ;/
Odpowiedz
#16
Przeczytałem tak pobieżnie i z tego co widzę to spokojnie można działać;

Cytat:W Polsce, na dzień dzisiejszy wolno wykonywać loty w zasięgu wzroku operatora.

i tyle w temacie, tego bym się trzymał i zupełnie niczym nie przejmował
Odpowiedz
#17
No dobrze ale trzeba jeszcze wyrabiać jakieś licencje od ULC by mieć pozwolenie w Polsce na komercyjną fotografie czy filmy z powietrza czyli z góry w USA też jest zakaz komercyjnego korzystania modeli RC.

I latać w miastach nie można bo są strefy CTR (Control Zone) – strefa kontrolowana lotniska. Polecam mapkę https://maps.google.pl/maps/ms?ie=UTF8&o...47d6135d65

I przepisy:
Modele latające oraz bezzałogowe statki powietrzne o maksymalnej masie startowej (MTOM) nie większej niż 25 kg, używane wyłącznie w operacjach w zasięgu wzroku

Rozdział 1
Zastosowanie
1.1.
Przepisy załącznika stosuje się do modeli latających oraz bezzałogowych statków powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM) nie większej niż 25 kg, zwanych dalej „modelami latającymi lub bezzałogowymi statkami powietrznymi”, używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu wzroku.
1.2. Na uzasadniony wniosek, w szczególności w przypadkach wykonywania lotów pokazowych, rekordowych, eksperymentalnych lub doświadczalnych, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może zwolnić zainteresowany podmiot od obowiązku spełnienia niektórych wymagań załącznika, z zachowaniem wymogów bezpieczeństwa. Rozdział 2 Określenia 2. Użyte w załączniku określenia oznaczają: 1) AIP Polska – publikację wydawaną przez instytucje zapewniającą służby żeglugi powietrznej, zawierającą informacje lotnicze o charakterze trwałym, istotne dla żeglugi powietrznej, dotyczące Rejonu Informacji Powietrznej Warszawa (FIR Warszawa); 2) ATZ (Aerodrome Traffic Zone) – strefę ruchu lotniskowego; 3) D (Danger Area) – strefę niebezpieczną; 4) operator – osobę sterującą modelem latającym lub bezzałogowym statkiem powietrznym; 5) CTR (Control Zone) – strefę kontrolowaną lotniska; 6) GND – poziom terenu (poziom ziemi); 7) MATZ (Military Aerodrome Traffic Zone) – strefę ruchu lotniczego lotniska państwowego; 8) MCTR (Military Control Area) – strefę kontrolowaną lotniska wojskowego; 9) P (Prohibited Area) – strefę zakazaną; 10) R (Restricted Area) – strefę o ograniczonym ruchu lotniczym; 11) VLOS (Visual Line of Sight) – operacje w zasięgu wzroku operatora.

Rozdział 3 Odpowiedzialność

3.1. Operator:
1) zapewnia, aby każdy model latający lub bezzałogowy statek powietrzny będący w jego dyspozycji był używany w sposób niestwarzający zagrożenia dla osób, mienia lub innych użytkowników przestrzeni powietrznej;

2) wykonuje lot z uwzględnieniem warunków meteorologicznych oraz informacji o ograniczeniach w ruchu lotniczym;
3) wykonuje lot w sposób zapewniający bezpieczną odległość od osób i mienia, w przypadku awarii lub utraty kontroli nad modelem latającym lub bezzałogowym statkiem powietrznym;
4) ponosi odpowiedzialność za decyzję o wykonaniu lotu oraz jego poprawność.

3.2. Przed lotem operator dokonuje kontroli stanu technicznego modelu latającego lub bezzałogowego statku powietrznego oraz stwierdza poprawność działania tego modelu lub statku i urządzeń sterujących, jeżeli występują.

Rozdział 4 Zasady wykonywania lotów

4.1. Loty modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych w warunkach VLOS wykonuje się z zachowaniem następujących warunków: 1) zapewnieniem ciągłej i pełnej kontroli lotu, w szczególności przez zdalne sterowanie przy użyciu fal radiowych; 2) w sposób umożliwiający uniknięcie kolizji z innym użytkownikiem przestrzeni powietrznej; 3) poza strefami kontrolowanymi lotnisk (CTR); 4) poza strefami ruchu lotniskowego lotniska wojskowego (MATZ) oraz strefami kontrolowanymi lotniska wojskowego (MTCR), z zastrzeżeniem pkt 4.4; 5) poza strefami R, D oraz P, z zastrzeżeniem pkt 4.4; 6) poza otoczeniem lotniska lub lądowiska, tj. w odległości powyżej 5 km od jego granicy; 7) w strefach ATZ lub w odległości mniejszej niż 5 km od granicy lotniska lub lądowiska – za zgodą zarządzającego lotniskiem lub lądowiskiem; 8) w strefach CTR na warunkach określonych i opublikowanych w AIP Polska przez instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej i za zgodą właściwego organu ATC. 4.2. Warunków, o których mowa w pkt 4.1, nie stosuje się do modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych wykonujących loty na uwięzi lub w obiektach zamkniętych. 4.3. Operator modelu latającego lub bezzałogowego statku powietrznego zapewnia, że model ten lub statek dają pierwszeństwo drogi innym użytkownikom przestrzeni powietrznej. 4.4. W strefach D, MCTR lub MATZ dopuszcza się loty modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych za zgodą lub na potrzeby zarządzającego daną strefą. 4.5. Przepisów pkt 4.1–4.3 nie stosuje się do modeli latających lub bezzałogowych statków powietrznych, które wykonują lot swobodny.
Odpowiedz
#18
Widzę ze dużo czasu poświęcasz bezzałogowym statkiem Smile, ja mam sporo osób którymi takimi rzeczami się zajmują Smile
Pozdro
Odpowiedz
#19
No to może uprzedź ich, żeby nie latali w miastach nawet w parkach a strefy CTR(loty) są duże i wychodzą poza miasto. Ludzie kupują zabawki latające a nawet nie wiedzą, że robią przestępstwo według prawa Polskiego.

Dziennik Ustaw RP z dnia 10 kwietnia 2013 roku

Kto wykonując lot przy użyciu statku powietrznego (a oficialnie od 11 kwietnia model jest statkiem powietrznym) narusza przepisy dotyczące ruchu lotniczego obowiązujące w obszarze, w którym lot się odbywa (czyli to co w Załączniku nr 6 = VLOS !!!!) - podlega karze pozbawienia wolności do lat 5.
Odpowiedz
#20
Mam pytanie do was. Nie mam firmy i nie robię usług. Jak uważacie czy fotografia stockowa to usługa? bo jak widzę w przepisach, że jeśli chce się robić zdjęcia z góry to trzeba mieć świadectwo kwalifikacji. Piszą na stronie (Wszystkie loty związane ze świadczeniem usług takich jak: zdjęcia, wideo, fotogrametria, różnego rodzaju pomiary czy monitoring z powietrza wymaga posiadania świadectwa kwalifikacji.) http://www.ulc.gov.pl/_download/personel...aq_uav.pdf
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości