2015-02-08, 15:30:26
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 2015-02-08, 16:00:05 {2} przez mckoll.)
(2015-02-05, 18:18:14)mckoll napisał(a): Sprawa się ma tak. Jeśli chodzi o galerie wystawiające dzieła to komercja jakiej bez protestów autora mogą się dopuścić, to sprzedaż biletów i promocja w mediach dotycząca konkretnego wydarzenia. Inne działania galerii muszą być zawarte w umowie z autorem. Jeśli chodzi o fotografowanie przedmiotów zakupionych w jakimkolwiek sklepie detalicznym to możemy bez obaw fotografować wszystko co nie ma znaków patentowych i logo oczywiście. I tak np znakiem patentowym jest "schodkowy" wzór na biżuterii Cartiera lub wiele innych motywów typowych dla danego projektanta. Stare przedmioty kupione na pchlim targu jeśli nie są sygnowane możemy fotografować bez obaw. Ikea jest w całości do fotografowania i nie musimy mieć na to zgody chyba, że chcemy to robić w sklepie. Jeśli chodzi o przedmioty autorskie czyli takie które mają certyfikat autora ( artysty ) to bez Property Release nie mamy do tego prawa. To chyba tyle z grubsza
Ja fotografuje dużo przedmiotów , kupuje je na pchlich targach, nigdy w galeriach z przedmiotami artystycznymi i mam problem z głowy
O zastrzeżeniach napisałam tutaj
![Smile Smile](https://stock-board.info/images/smilies/icon_smile.gif)
(2015-02-08, 12:38:09)yuma2 napisał(a): John Deere ma zastrzezone kolory maszyn, generalnie jesli usuniesz logo i inne elementy chronione mozesz wystawic RF,
Przyklad: mam sporo zdjec starych samochodow stojacych na ulicy, czesc wystawilem w edytorialu, bo warto, z tych samych zdjec usunalem rejestracje,znaczki np: Pontiac itp, i leca w RF.
Co Mckoll chce przekazac, to ze trzeba umiec odroznic aranzacje od isolated, mam sporo zdjec cygar roznych producentow wraz z obraczkami, lecz na kazdym zdjeciu obracam je tak by nie bylo widac nazwy. Mimo ze kazdy kto pali rozpona marke po obraczce(kolor,wzor) to leca w RF bo nie widac nazwy producenta itp
Dokładnie masz racje. Chodzi o to że jeśli jakiś przedmiot podejrzewam o to że jest markowy i jego design jest opatentowany, to go nie fotografuje wcale albo umieszczam go po za głębią ostrości i oczywiście bez logo. A w niektórych przypadkach wystarczy wyretuszowanie logo. I tak jak wcześniej pisałam.. Cartier opatentował schodkowy wzór na biżuterii ,louboutin opatentował czerwoną podeszwe, mercedes symbol pokoju, prawie , znamy wszyscy przecież. Jesli zatem nie znamy designu i znaków opatentowanych to nasz problem i tyle na ten temat
![Smile Smile](https://stock-board.info/images/smilies/icon_smile.gif)
(2015-02-08, 12:20:20)bluefilter napisał(a): Chyba Cię niedokładnie uczyli.
Spróbuj znaleźć na stockach maszyny czy urządzenia John Deere w wolnej sprzedaży.
Wszystko jest "Editoral", nawet jak nie są głównym tematem zdjęcia.
John Deere opatentował design swoich maszyn i tyle. Są marki które opatentowały swoją nazwe i tylko nazwe, a są takie które opatentowały i nazwe i design. Niestety to my mamy kłopot i obowiązek wiedzieć co jest opatentowane a co nie.
A prawo mówi że możemy fotografować wszystko po za tymi wyjątkami. Laleczka wykonana ręcznie sprzedawana na jarmarku wcale nie musi podlegać tym ograniczeniom.