2008-06-07, 12:52:25
sRGB to przestrzeń "elektroniczna" stworzona dla publikacji elektronicznych,
Adobe RGB ma gamut kolorystyczny dopasowany do przestrzeni CMYK która ma ogromne ograniczenia w porównaniu z sRGB (czy RGB wogóle) wynikające z ograniczeń technologicznych druku offsetowego - jedyną przewagą gamutu CMYK jest kolor żółty wystąpujący tu w postaci odrębnej farby - żółty to najsłabszy element RGB
sRGB jest o tyle uniwersalne w przypadku stocków że odda pełnię swojej palety wszystkim tym którzy wykorzystają zdjęcie w formie elektronicznej (np. strony www), DTP'owcy i tak dokonają konwersji do CMYK - różnica dla nich będzie polegała na tym że trudniej ocenić co stanie się z kolorami przy konwersji sRGB - CMYK gdyż różnica w gamucie tych dwóch palet jest ogromna w porównaniu z AdobeRGB - CMYK gdzie wynik konwersji jest przewidywalny. Mniejwięcej wygląda to podobnie w przypadku konwersji sRGB - AdobeRGB - kolory wyraźnie "klapną" gdyż zawęzi się gamut kolorystyczny - jest to proces nieodwracalny zatem nie odzyskamy tego "świecenia" kolorów przy konwersji odrotnej
wniosek?
sRGB jako bardziej uniwersalny model daje większe możliwości - webmasterzy docenią przejaskrawione barwy a doświadczeni DTPowcy i tak z politowaniem popatrzą na rażąco niebieskie niebo czy nieprawdopodobne zielenie traw przewidując jak zszarzeje to wszystko w CMYK'u ... moim zdaniem lepiej więc w sRGB chyba że realizujemy zlecenie wprost pod offset - wtedy te wszystkie przejaskrawienia sRGB nie mają sensu zatem lepiej "ustawiać" pracę pod AdobeRGB
Adobe RGB ma gamut kolorystyczny dopasowany do przestrzeni CMYK która ma ogromne ograniczenia w porównaniu z sRGB (czy RGB wogóle) wynikające z ograniczeń technologicznych druku offsetowego - jedyną przewagą gamutu CMYK jest kolor żółty wystąpujący tu w postaci odrębnej farby - żółty to najsłabszy element RGB
sRGB jest o tyle uniwersalne w przypadku stocków że odda pełnię swojej palety wszystkim tym którzy wykorzystają zdjęcie w formie elektronicznej (np. strony www), DTP'owcy i tak dokonają konwersji do CMYK - różnica dla nich będzie polegała na tym że trudniej ocenić co stanie się z kolorami przy konwersji sRGB - CMYK gdyż różnica w gamucie tych dwóch palet jest ogromna w porównaniu z AdobeRGB - CMYK gdzie wynik konwersji jest przewidywalny. Mniejwięcej wygląda to podobnie w przypadku konwersji sRGB - AdobeRGB - kolory wyraźnie "klapną" gdyż zawęzi się gamut kolorystyczny - jest to proces nieodwracalny zatem nie odzyskamy tego "świecenia" kolorów przy konwersji odrotnej
wniosek?
sRGB jako bardziej uniwersalny model daje większe możliwości - webmasterzy docenią przejaskrawione barwy a doświadczeni DTPowcy i tak z politowaniem popatrzą na rażąco niebieskie niebo czy nieprawdopodobne zielenie traw przewidując jak zszarzeje to wszystko w CMYK'u ... moim zdaniem lepiej więc w sRGB chyba że realizujemy zlecenie wprost pod offset - wtedy te wszystkie przejaskrawienia sRGB nie mają sensu zatem lepiej "ustawiać" pracę pod AdobeRGB