2008-03-21, 10:13:29
to i ja dorzucę swoje dwa grosze;
uzyskanie czarnego lub białego tła za modelem rządzi się moim zdaniem w sumie jedną zasadą: odległością tła od modela i odpowiednimi warunkami oświetleniowymi
przy przepalaniu dzięki temu możemy zapobiec podświetlaniu modela światłem odbitym od tła (dlatego stosuje się tła matowe w celu zminimalizowania odbicia światła, tła są światło przepuszczalne tj. więcej światła przejdzie przez tło niż odbije się od niego) natomiast w przypadku czerni fotografujemy w ciemnym pomieszczeniu oświetlając tylko modela - a to już tylko teoria której nie omieszkam sprawdzić niebawem - jednak wydaje się to logiczne, w/g mnie wystarczą 2m odległości modela od tła aby wyszło idealnie czarne - oczywiście przy eliminacji światła zastanego, dysponując choćby zwykłym softboxem można już przecież jakoś ukierunkować światło z lampy
faktycznie postprodukcja dziś to spore ułatwienie, ale Jerzy ma rację, przecież czarnego czy białego tła nie wymyślił ktoś w erze photoshopa ale dużo wcześniej - odpowiednią konfiguracją lamp i przestrzeni studia z pewnością można uzyskać niemal każdy efekt
uzyskanie czarnego lub białego tła za modelem rządzi się moim zdaniem w sumie jedną zasadą: odległością tła od modela i odpowiednimi warunkami oświetleniowymi
przy przepalaniu dzięki temu możemy zapobiec podświetlaniu modela światłem odbitym od tła (dlatego stosuje się tła matowe w celu zminimalizowania odbicia światła, tła są światło przepuszczalne tj. więcej światła przejdzie przez tło niż odbije się od niego) natomiast w przypadku czerni fotografujemy w ciemnym pomieszczeniu oświetlając tylko modela - a to już tylko teoria której nie omieszkam sprawdzić niebawem - jednak wydaje się to logiczne, w/g mnie wystarczą 2m odległości modela od tła aby wyszło idealnie czarne - oczywiście przy eliminacji światła zastanego, dysponując choćby zwykłym softboxem można już przecież jakoś ukierunkować światło z lampy
faktycznie postprodukcja dziś to spore ułatwienie, ale Jerzy ma rację, przecież czarnego czy białego tła nie wymyślił ktoś w erze photoshopa ale dużo wcześniej - odpowiednią konfiguracją lamp i przestrzeni studia z pewnością można uzyskać niemal każdy efekt