Kolorowe tła vs nakładki żelowe
#1
Panowie/Panie doradźcie mi jedną rzecz.
W przyszłości zamierzałem sobie stworzyć system zawieszania teł z różnymi kolorami. Ogólnie takie tła wykorzystuje do robienia zdjęć i ich izolowania później, np. jeżeli będę chciał zrobić zdjęcie kogoś na tle chmur to robię je na niebieskim tle, izoluje i wklejam na tło chmur. Taki myk, aby szczegóły np przestrzenie między włosami miały kolor zbliżony do tego na który będę wklejał obiekt. W zasadzie to jedyne chyba zastosowanie kolorowych teł, aczkolwiek zdarzają się foty, gdzie wykorzystuje dany kolor tła jako tło Smile
I teraz mam pytanie do osób, które mają doświadczenie z nakładkami żelowymi na softboxy. Czy aby takie rozwiązanie nie będzie całkowicie wystarczalne na moje potrzeby? Na pewno uniwersalniejsze i tańsze.

I tak z ciekawości zapytam o jeszcze jedną rzecz, czy elektryczne "zwijadła" teł działają dość sprawnie i cicho?
Odpowiedz
#2
nie wiem co to są nakładki żelowe na softbox.
Elektryczne systemy przewijania działają sprawnie, prędkość około 4 sekundy na metr przesuwu tła.
Jak dla mnie działają dosyć cicho, choć jak robiłem zdjęcie np. jastrzębowi to odwracał głowę by sprawdzić co się tam dzieje w czasie przesuwu tła Icon_wink
Te tańsze mają gwałtowny start i stop, (efekt szarpnięcia).
Droższe np firmy ventis mają płynny start i stop, tak że nic się nie zachwieje w czasie ruchu - są też przyjemniejsze dla ucha, mają więcej zabezpieczeń i funkcji (np automatyczne zwijanie/rozwijanie do zaprogramowanej wysokości).
Odpowiedz
#3
Dzięki za precyzyjną odpowiedź, na pewno się przyda jak się zdecyduje na taki system.

A odnośnie nakładek to na tym filmiku widać dokładnie o co chodzi.
http://www.youtube.com/watch?v=fqMz3IJLwJY
Odpowiedz
#4
czyli chciałbyś oświetlać tło z takim softboxem z nakładką żelową.
Nie mam doświadczenia to się nie wypowiem jak to oświetla. Pewnie w miarę równomiernie, ale też zajmuje więcej miejsca.
Ja mam system podświetlania tła od tyłu jak i również dodatkowe spuszczane tła przed płytą rozpraszająca systemu podświetlania.
Kupił bym niebieskie ale i przepuszczające światło materiał.
Pierwsze zdjęcie zrobił bez podświetlania tła, a wiec wyszło by na niebieskim tle, drugie samo podświetlanie tła bez przednich lamp z czego miałbym maskę. Oba zdjęcia za pomocą funkcji double picture w lampach fomei można zrobić w ułamku sekundy, tak że się ma zdjęcie na niebieskim tle i zdjęcie maskę do tego zdjęcia.
Tak ja bym kombinował. Puki co nie zajmowałem się izolowaniem obiektów, więc tego pomysłu jeszcze nie zastosowałem, ale może w przyszłości Icon_wink
Odpowiedz
#5
Możesz coś więcej napisać o tym systemie podświetlania od tyłu, to jest coś konkretnego co można kupić czy sam robiłeś?
Odpowiedz
#6
sam. Kupiłem specjalną płytę do rozpraszania. Za nią zbudowałem komorę na 90cm głęboką, w odpowiednim miejscu ustawiłem lampę studyjną z płaskim odbłyśnikiem. Osiągnąłem idealnie rozproszenie powierzchni 2m x 2m jedną 400Ws lampą..
Odpowiedz
#7
Ciekawa opcja. Ale na takie coś mieszkanie w bloku może być za małe.
Odpowiedz
#8
ja mam podświetlenie powierzchni 2m x 1,25m. Czyli taka "skrzynka" 2x1,25x0,9m. Ładnie obudowana może być ozdobą. Zaletą jest funkcjonalność prostota i porządek. Raz na zawsze można zapomnieć o lampach na statywach oświetlających tło z przodu i kabli z tym związanych...
Dobrze mieć zdalne sterowane lamp żeby nie wchodzić do komory za każdym razem przy zmianie siły błysku...
Odpowiedz
#9
Jakbys mial chwile czaso to fajnie jakbys mi wyslal jakies foty pokazowe na PRV no i moze jakies zdjecie , kore w ten sposob robiles, bardzo ciekawy pomysl musze przyznac. Czyli na kolorowych tlach ogolnie nie pracujesz?
Odpowiedz
#10
najważniejsza jest płyta
materiał obiciowy wewnątrz komory
kierunek i "współrzędne" położenia lampy studyjnej w środku Icon_wink
płaski np. plastikowy odbłyśnik

to wszytko równa się rozproszeniu jak na fotkach niżej:

[Obrazek: tlo1.jpg]
żaden obszar nie prześwietlony (pogranicze prześwietlenia), lampa w środku: Fomei PRO 1200, siła błysku: 4,3/8, ISO 100, obiektyw canon 24 L II, płyta 2m x 1,25m

[Obrazek: tlo2.jpg]
małe prześwietlenie tła, lampa w środku: Fomei PRO 1200, siła błysku: 5,3/8, ISO 100, obiektyw canon 24 L II


a zdjęcia obiektów wychodzą jak to zdjęcia na białym tle... dodatkowo rozwijane tło czarne z góry służy do ograniczania pola świecenia, tak samo można ograniczać je bokami - wpływa to na zdjęcie w zależności jaki efekt chce się osiągnąć.
U góry mam tam miejsca jeszcze na inne tła ale jak do tej pory kolorowych nie stosowałem.
Zamiast tła niebieskiego możliwe że było by ono niebieskie jak bym tylko nałożył niebieską nakładkę na lampę studyjną w komorze - ale tego tez jak narazie nie próbowałem... To było by nawet jeszcze leprze od tła rozwijalnego niebieskiego półprzezroczystego o którym mówiłem wcześniej Icon_cheesygrin, pomysły mi na bieżąco przychodzą do głowy...

specjalna płyta do rozpraszania kawałek ponad 3x2m kosztuje 1100zł...
nie radził bym kupować czegoś na podobieństwo płyt mlecznych z supermarketów bo efekt może być nieporównywalnie gorszy... mógłbyś się mocno rozczarować...

jak byś się zdecydował mogę zdradzić nazwę tej "niesamowitej" płyty Icon_wink
ale ogólnie zrobienie tego wszystkiego wymaga czasu, kreatywności, trochę testów, no i pieniędzy na płytę.
Może masz jakąś "komórkę" w domu którą by można wymalować od wewnątrz białą matowa farbą a na z zewnątrz tylko zamknąć płytą... (to by sporo ułatwiło, zamiast budować taką samostojącą skrzynię...).
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Kolorowe filtry na softboxy - ktokolwiek widział, ktokolwiek wie Tomek De 7 7 884 2016-03-27, 16:34:37
Ostatni post: misterm

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości