2011-10-05, 22:43:20
7D to bodajże APS-C, pełny Canon to 5D.
Głębia ostrości - jak sobie radzicie?
|
2011-10-05, 22:43:20
7D to bodajże APS-C, pełny Canon to 5D.
kapa moje 100mm ma kiepskie f32 a f16 bomba, f22 przechodzi ale bez zachwytu.Od 22 wszystkie syfy na matrycy to koszmar.
2011-10-06, 08:30:20
to wyczyść matrycę
moje ma f16 bomba f22 też przechodzi chociaż bombą już nie jest, ale zachwycić się można jak przymkniesz oko. Więcej przesłon już moje 120 nie ma. Jeżeli weźmiemy pod uwagę cropa na 1.6 to takie f16 działa jak 25,6 toż to głębia do obgadywanego problemu aż nadto wystarczająca. Jeżeli jednak uprzemy się na f8 to faktycznie może i zapewne przeliczeniowe GO 12,8 nie wystarcza. Myślę, że problem może pogłębiać nie szkło kolegi, który problem poruszył, ale zbyt gęsto upakowana matryca, Canon zdaje się wsadził na APS-C 18 Megapikseli a to nie tylko szkodzi zakresowi tonalnemu ale i rozdzielczości obrazu (proszę rozdzielczośći obrazu nie mylić z wielkością obrazka w pikselach, to dwie zupełnie różne sprawy) stąd mydełko powyżej "idealnej" przysłony, dokładając produkowanie artefaktów przez matrycę Bayera (wszak musi zmyślać informację o kolorze) i mimo wszystko wcale nie taki wspaniały obiektyw jak by się chciało, rysuje się odpowiedź na pytanie "dlaczego nie mogę tego zrobić", o technikaliach samego focenia nie będę mówił ponieważ kolega dał wyraźnie do zrozumienia, że dobrze się w tych zagadnieniach czuje.
f16 zawsze pozostaje f16 i nie działa jak 25,6. To znaczne uproszczenie tematu wprowadzające w błąd. Przy tej samej wielkości piksela GO będzie zawsze jednakowa niezależnie czy to FF czy APS-C (oczywiście przy tej samej f, ogniskowej i odległości) Tylko ze jak mniejsza matryca to się wydaje ze obiekt bardziej powiększyliśmy a to tylko wycinek.
zgoda, ale f16 nadal daje wystarczającą głębię do poradzenia sobie ze wzmiankowanym problemem, a przyczyny spadku "ostrości" do nieakceptowalnej pozostają w tym samym punkcie. Po prostu Canon 7D średnio się nadaje do fotografii macro czy zbliżeniowej. Czyli tam gdzie wymagana jest super jakość przy dużym powiększeniu.
2011-10-06, 09:50:33
chyba pozostaje poszukać płaskiego jabłka
2011-10-06, 09:56:06
w plasterki dziada pokroić
2013-04-02, 16:47:32
Podłączę się pod ten temat, bo mam też pewne rozterki z tą głębią ostrości.
Naczytałam się już tyle, że się pogubiłam całkowicie. Przeglądając zdjęcia na stockach, większość przedmiotów i fotografii ma przysłony w granicach f4 - f6 Mnie z tego co wyczytałam się wydawało, że najlepszą głębie ostrości uzyskamy dając jak największą przesłonę na ile nam dane światło pozwala. I tak dla przykładu. Mamy powiedzmy - aparat Canon 450d + obiektyw kit EF-S 18-55 IS. - stół bezcieniowy - jakiś softbox - lampę błyskową np o mocy 100ws - no i lampkę błyskową tą co daje się pod stół co ma ok 60ws. Chcemy sfotografować powiedzmy te przykładowe jabłko, odległość będzie z no nie wiem ok. 10-20cm. Jaka przysłona będzie najbardziej w tym miejscu optymalna? Byłam u znajomych co sobie kupili taki zestaw co opisałam wyżej. Kupili to na potrzeby Allegro i zbytnio się na tym nie znają. To znaczy wyszły jakieś tam zdjęcia (im się podoba) ale to bardziej takie przypadkowe bez zamierzonych ustawień. Ja miałam okazję trochę sobie porobić zdjęć. Robiłam zdjęcia na przysłonie od 18f do 25f zależnie od ustawienia światła i fotografowanego przedmiotu. Nie wiem czy pod tym względem zdjęcia mi wyszły dobrze. Przeglądając właśnie stocki wychodzi na to, że zdjęcia mają przysłony bardzo małe typu 4f-6f i już sama zwątpiłam. Byłam przekona, że im uda mi się zrobić zdjęcie z większą przysłoną to będzie to bardziej ostre zdjęcie. Poniżej 3 zdjęcia podglądowe i parametry do tych zdjęć. http://imageshack.us/a/img706/2725/32865894.jpg http://imageshack.us/a/img407/8341/13120985.jpg http://imageshack.us/a/img402/6007/78478759.jpg http://imageshack.us/a/img402/8117/90868837.jpg http://imageshack.us/a/img838/408/68428514.jpg http://imageshack.us/a/img839/5375/28337303.jpg Napiscie proszę jak to z tą przysłoną w końcu jest? i jakie byłby najlepsze ustawienia przy takim sprzęcie i zdjęciach np. w moim przypadku pod stock? Ogólnie chyba sobie uzbieram kasę i kupię taki zestaw, bo fajnie się na nim robiło zdjęcia.
2013-04-02, 17:34:21
Po 1 w granicach przysłony f/5.6 zazwyczaj obiektywy osiągają najlepszą rozdzielczość obrazu, ale to nie znaczy że cały kadr będzie ostry (kłania się podpunkt 2). Ty masz obiektyw kitowy więc i tak ta rozdzielczość jest niska w porównaniu do porządnych szkieł. Zwiększanie przysłony do f/25 powoduje ogromny spadek rozdzielczości zdjęcia a tym bardziej przy tej klasy obiektywie który posiadasz.
Po 2 głębia ostrości, oprócz przysłony, zależy jeszcze od odległości od fotografowanego przedmiotu, wielkości matrycy i ogniskowej obiektywu. Jest masa artykułów na temat GO i tego jak wygląda jej rozkład (wystarczy przeczytać). Są też kalkulatory dzięki którym możesz policzyć sobie w jakim zakresie rozkłada się GO. Przy pomocy PS'a można również złożyć kilka identycznych (każde z nich ma ostrość ustawioną gdzie indziej) zdjęć w jedno z dużą głębią. Poniżej przykład: http://www.youtube.com/watch?v=vEKbkWvWnzw Ogólnie nie ma najlepszych ustawień. Zależą one od tego jaki efekt i kadr chcesz uzyskać, jaki przedmiot fotografujesz. Świadome fotografowanie to podstawa. Musisz sama wiedzieć jaką GO mam mieć zdjęcie. Czasem odnoszę wrażenie że ludziom się wydaje że fotografia to przepis na ciasto. Poczytaj trochę artykułów na temat GO, światła i ogólnie kadru, rób jak najwięcej zdjęć i sama będziesz wiedziała jakie są najlepsze ustawienia do danej sytuacji.
2013-04-02, 18:19:13
No to jescze dołoże do pieca ... moja teoria
Większość zdjęć stokowych szczególnie tych chodliwych jest poprostu obrabiana w Photoshopie i większość ma nałożoną ścieżkę (path) i na takim obiekcie jak jabłko mamy idealnie ostrą krawędź możnaby powiedzieć zbyt idealną, mówię tu oz zdjęciach typu isolated on "biały". Sprytny grafik wygeneruje krawędź na kolorowych tłach. Mi zdarzyło sie że odrzucono zdjęcie za zbyt ostrą krawędź z tyłu obiektu (jakoś tak to po angielsku opisał shutterstock). Zdjęcie ze ścieżką ma potencjalnie większą wartość komercyjną szczególnie dla grafików pracujących nad różnego typu reklamami gazetami itp. Format jpg trzyma scieżkę. Jeszce dodatkowa teoria (odkryta przeze mnie). Obiektywy posiadają różną konstrukcję optyczną (specjalne szkła i ich ilość) i np. stałka 50mm kontra zoom ustawiony na 50mm daje inne maksymalne przybliżenie obiektu co pewnie ma wpływ na rozdzielczość choć nie wiem czy na głębie ostrości i nie wiem czy te kalkulatory to pic na wodę ...ale ja to się nie znam |
« Starszy wątek | Nowszy wątek »
|
Podobne wątki | |||||
Wątek: | Autor | Odpowiedzi: | Wyświetleń: | Ostatni post | |
Ustawienie ostrości przy zdjęciach przedmiotów | remik44992 | 21 | 22 556 |
2011-10-05, 15:21:16 Ostatni post: Barrarabarra |